Bahar Çolak ile Yoga hakkında merak ettiklerimiz


Bir dönem işbirliği yaptığım ve tanıdığım için çok mutlu olduğum on parmağında on marifet arkadaşım Bahar Çolak ile tanıştıracağım sizi. Kendisi yoga uzmanı ve bizlere yoga hakkında en merak edilenleri anlattı...

Merhaba Bahar:)
Seni tanıyabilir miyiz? Yoga’ya nasıl başladın?
Yeditepe Üniversitesi Sanat Yönetimi Bölümü’nden mezun oldum. Öğrenciliğim ve sonrasında konser ve festival organizasyonu işlerinde çalıştım. Daha sonra Demir Demirkan’ın asistanlığına başlayarak Berklee Collage of Music’ten Dijital Müzik Pazarlaması ve Lisanslama eğitimi aldıktan sonra DMC, GNL, Simya Müzik gibi şirketlerde yapımcılık işlerine başladım. Şu anda da yaşadığımız sıkıntıları yaşamamak ve müzisyenlere destek olmak adına can dostlarım ve menajerliklerini yaptığım Burcu Furtun ve Onur Ensert ile kurduğumuz  dijital bir yapım şirketi Purple Rec var... Kendimiz çalıyoruz, söylüyoruz, pazarlıyoruz açıkçası keyfimiz yerinde:) Güzel işler yapıyoruz, mesela en son Fransa’da bir reklam için müzik yaptık, yeni bir şirket olmak açısından büyük bir adım attık. Yerli piyasada da yapımlarımıza hızlı bir şekilde devam ediyoruz.
Bunun yanında yine Gig Medya’da da müzik yapım danışmanlığı yapmaktayım. Müzik her zaman devam ediyor ve edecek de. Müzik üzerine de ayrı konuşuruz☺
O eski dönemlerde moralimin bozuk ve enerjimin düşük olduğu dönemlerdi. İçsel olarak bir arayış içerisindeydim, daha çok kendimi ve bu dünyadaki amacımı sorguluyordum. Bir gün sahilde otururken yoga hocalarımdan biriyle tanıştım ve yoga yapmaya başladım. İlk dersten itibaren kendimi çok ait hissettim ve ‘buna devam etmeliyim’ dedim. Normalde çabuk sıkılan biriyimdir, yine de içimden bir şey beni buna devam etmeye itti. Ben olmayan daha farklı bir şey, değişiklikler hep çok cazip gelmiştir. Çocukluğumda yüzme, basketbol, badminton ve bisikletle haşır neşirdim. Spor hep hayatımda oldu (yoga gerçi spor olmasa da benim için bir tarafı ne kadar çok spiritüel olsa da diğer tarafı spor, yani fiziksel aktivite diyebiliriz sanırım) ama bunlar bir zaman sonra yok oldu ve yerini yoga aldı. 2017 yılında hocam Rana Ortan’ın eğitmen eğitimi açılmıştı, hemen değerlendirdim ve sertifikamı aldım. 

Yoga uzmanlığı nasıl bir meslektir?
İnsanlara yardım etmek ve onların fiziksel ve ruhsal problemlerini hafifletmek belki de çare olmak bence çok tatmin edici bir şey. Bu dünyada hepimizin bir görevi olduğuna inanıyorum, bu açıdan benim ‘işte bu’ dediğim bir meslek.  

Kaç yıldır yoga yapıyorsun?
7 yıldır yoga yapıyorum.

Sence Yoga’nın özü nedir?
Bu kişiden kişiye çok değişen bir şey sanırım. Kaynaklara göre ruh, beden ve ruhun birleşmesi ve dengelenmesi. Buna ben de katılıyorum buna ek olarak, kendimi anlamak, iyileştirmek, rahatlatmak, tanımak ve daha sonra açıklayacağım ‘raison d’etre’ 

Şimdilerde birçok insan omurga sorunları yaşıyor? Sence bunun sebebi nedir?Yanlış duruş; oturuş, sağlıksız yaşam, spor yapmamak ve genetik faktörler.

Günümüzde Yoga dünya çapında çok popüler hale geldi. Sence bunun sebebi nedir?

Her şeyde olduğu gibi yogada da sosyal medyanın etkisi büyük. Bunun yanında daha çok eğitmenlik eğitimlerinin artması, lokal salonların açılması hepsi önemli faktörler. Bireysel olarak baktığımız zaman yoga vücudu dengeler, sağ ve sol dengesini kurar, zihni rahatlatır, vücudu güçlendirir, vücuda kan ve oksijen dağılımını sağladığı için gençlik ve hareket verir, fiziksel ve ruhsal esnetir. Birçok yoga yapan insana baktığımızda çok genç gözüktüklerini görürüz. İlginç bir şekilde insan başladığı zaman bu saydığım birçok faydayı çok kısa bir zamanda hissetmeye ve görmeye başlıyor. Onun için de daha çok kişiye faydalı olma dürtüsü geldiği için ağızdan ağıza da hızlı yayılıyor. En önemlisi de insanlar değişimi fark ediyorlar ve soruyorlar. Beni yogaya başladıktan sonra uzun süre görmeyen arkadaşlarım botoks yaptırdığımı düşünmüşlerdi☺


Güne nasıl başlıyor öncelikle hangi uygulamaları yapıyorsun? 
Uygulamalar kısmı için; benim tekniğim Vinyasa Akış tekniği. Vinyasa Akış, belirli poz gruplarını, belli sıraya göre dizmek ve onları nefesle senkronize etmek demek. Hareketli bir insan olduğum için full enerji Vinyasa Akış teknikleriyle hazırladığım sekansı yapıyorum. Vereceğim dersi önce kendi üzerimde deniyorum. Güne başlamaya gelirsek; beni mutsuz edebilme ihtimali olan her şeyi bir kenara bırakarak başlıyorum. Güne nasıl başlarsam öyle gidiyor, onun için yüksek enerji ve mutlu başlamak için elimden gelen her şeyi yapıyorum, bu ruhsal kısmı. Kendi rutinlerim var, bunlar bazen değişebiliyor ama genel olarak, elma sirkesi içmek, duş almak, yoga yapmak, kahvaltı etmek, kahveyle ayılmak, diş fırçalamak gibi gayet sıradan ve normal bir başlangıç oluyor bu. -Müzik işim de bu rutinlerin içinde tabii- Sonrasında ne olacaksa olana kendimi güçlü hazırlamaya bakıyorum açıkçası, çünkü günün pozitif ve negatif ne getireceğini bilmiyoruz, önemli olan up beat başlayabilmek sanırım. En azından naçizane yolculuğumda bunu öğrendim. Yeni gün negatif mood başlamamalı gerisi hep detay☺


Yoga yapmaya başladıktan sonra yaşamında neler değişti?
Neler değişmedi ki?☺ Konuyu açma vakti; ‘raison d’etre’, sanatta da bu sıkça kullanılır. Yaşam amacı, bulunma nedeni, oluş sebebi gibi anlamları vardır. Tabi ki yaşam amacımı ve bulunma sebebimi, oluş sebebimi sadece yoga ile sınırlayamam, bu büyük ve iddialı bir söylem olur, o bu amacın en büyük aracı diyelim. Meditasyon, aile, yaşanmışlıklar, coğrafya, genetik vs. de çok önemli tabii ki. Çünkü her şey büyük, aklımızın alamayacağı kadar karmaşık bir düzenin içerisindeki küçük ama bütünsel bir detay. Yoga biraz kendi kendinle kalmayı öğrenip, beynini susturup kendinden çıkıp objektif analiz edebildiğin; bütünden çıkıp noktaya; noktadan çıkıp bütüne gidebildiğin bir yer. Ben bütünü anladım ve küçüğü deneyimledim, küçüğü anladım ve bütünü deneyimledim. Bu bağlamda nelerin değiştiği fazla detay kalır, onlar da bana kalsın ☺ 

Yogaya başlamak isteyenler öncelikle neler yapmalı? Başlangıçta kişileri bekleyen zorluklar neler?
Sexy yoga taytı almalı☺ (Hayata komedi yaklaşmalıyız yoksa biraz çekilmez olabiliyor zaman zaman) 
Önce kafalarındaki ön yargılardan sıyrılmalı. Ben yoga dediğim zaman ilk şunları duyuyorum ‘esnek değilim’ , ‘spiritüel değilim’ , ‘ben oturmaktan sıkılırım’ . Esnemek için yoga yapıyoruz, yoga yapmak için spiritüel olmamıza gerek yok, yoganın sürüyle çeşidi var, hangisi hitap ediyorsa onu yapabiliriz. İlk 3’e indirgedim. 
Zorluk insanın bilinci ve kenara bırakması gereken öğrenilmiş çaresizlik. Seviyelere göre değişiyor pozlar ve tüm sekans. Bir de bu bir yarış değil ki.. Hepimizin anatomik farklılıkları var, her zaman söylediğimiz şey ‘vücudunun izin verdiği yere kadar git’

Yoganın düzenli ve devamlı olması icin ilham kaynağı ne olmalı?
İnstagram pozları☺ Benim için ilham kaynağı kendimi tanımak ve zayıflamak olmuştu. Milyonlarca farklı insan var, bence herkes bir kere de olsa deneyimlemeli ve kendi ilham kaynağını bulmalı. Yani bu çok ilginç bir deneyim, herkes kendi nedenini buluyor ben de anlamadım, kozmik bir şey sanırım☺ Tam aktaramadığım yerler var, bunun için de kesin konuşmamalıyım. 

Evde yoga videolarını izleyip kendileri uygulayabilir mi? Bu ne kadar etkili olabilir?
Ben şahsen şu anda ilk başlıyor olsaydım ve ciddi ciddi yoga yapacak olsaydım 2-3 ay özel ders almayı tercih ederdim. Biraz hizalara ve yogaya alıştıktan sonra salonlara gitmeyi ve biraz daha hakim olunca da videolardan pratik yapmayı tercih ederdim. Yoga çok denge ve hiza odaklı olduğundan hocanın görmesini ve birebir öğrenciyle çalışmasını daha mantıklı buluyorum. Videolar tabii ki pratik ve yer mekan zaman kısıtlaması yok ama yeni başlayanlara çok tavsiye etmiyorum. 

Yoga evde mi, bir yoga merkezinde mi, bir spor merkezinde mi yapılmalı? Hangisi daha faydalı?
Yoga nerede yaparsanız yapın faydalı bir şey. Dolayısıyla kısıtlamak yanlış olur, kişinin kendini nasıl rahat hissediyorsa orada yapmalı. Bunun yanında zeminin düz olması denge sağlamak açısından önemli, matın kişinin ihtiyaçlarına uygun olması, kişinin rahat ettiği genişlikte bir alana sahip olması önemli.


Yoga; sorumluluklar, işler ve çocukların olduğu yoğun bir hayata nasıl adapte edilebilir? 
Bizi bu dünyaya bağlayan ve bahsettiğimiz sorumlulukları veren, çocuk yapmamıza aracı olan, yoğunluğa direnme gücü veren şey vücudumuz. Ona sürekli yük bindirirsek fiziksel ve ruhsal olarak çökeriz ve sorumluluklarımızı yerine getirmeye çalışırken daha da çok zorlanırız. Bu şekilde düşünüp günümüzü planlarsak rahatlıkla adapte edebiliriz. Biraz duş almak, diş fırçalamak gibi bir şey aslında yoga pratiği yapmak. Eğer çok yoğun bir günümüzse ve minimum bir saat ayıramıyorsak çeşitli kısa sekanslar da var. Tabii ki her gün yapmak gibi bir zorunluluk yok ama kısa da olsa zaman ayırılabilirse muhakkak ki olumlu geri dönüşü hissedilebilir. Örneğin, birçoğumuz ofis hayatı yaşıyoruz, yerimizden kalkmadan sadece beş dakika ayırarak yapabileceğimiz sekanslar var. Çocuklarınızla yoga yapabileceğiniz yerler de var.


Çocuk, ileri yaş, hamile ve terapi yogası hakkındaki düşüncelerin nelerdir?
Ben babası mühendis annesi öğretmen olan 32‘lik bir çocuğum . Beş yaşındayken evde kuantum fiziği konuşulurdu ama öte yandan mahalle ortamında da büyüdüm; resim de yaptım, çamurla da oynadım, birdirbir de oynadım, örgü de ördüm, anneannemle hamur açtım, babamla atölyede çalıştım. Şimdiki çocuklara bakıyorum hayatları iPad, iPhone, sosyal medyadan ibaret. Kendi çocuğum olsa okula bile yollamam sanırım; resim yapsın, yoga yapsın, ağaçlara tırmansın, alsın bagetleri eline davul çalsın, yoga yapsın, boyalarla bütün evin duvarlarını mahvetsin, yeter ki dört yaşında boyun fıtığı olmasın! Bu soruyu sadece çocuklar üzerinden cevaplamak istiyorum çünkü çocukluk en önemli zamanlar☺ Bir dizi vardı ve bir söylemi vardı çok dilimize dolandı zamanında ‘save the cheerleader save the world’ bana kalırsa ‘save the kids save the world’☺ 


Çocuk yogası eğitimi aldığını biliyorum nasıl oldu? 
Değişik oldu☺ Benim için ne kadar istesem de o kadar uzak olan bir durumdu. Bir gün Saray’daki evimizin bahçesinde bir anda beynimde bir çocuk hikayesi belirdi. Bunun üzerine annem ve çok yakın arkadaşımın desteğiyle çocuk yogası eğitimi aldım. Tam başlayamadım ama çok kısa zamanda bu konu üzerine yoğunlaşacağım. 


Yoga’da beslenme nasıl olmalı?
Pratik öncesi aç veya çok tok olmamak önemli. 1-2 saat öncesinden hafif bir şeyler yendiği zaman pratik daha rahat oluyor. Haricinde vegan beslenin gibi bir şey demeyeceğim. Ben sağlıklı beslenmeye  gayret eden biriyim o da vücuduma iyi bakmanın bir parçası. Sağlıklı beslenmeyi yogadan önce de yapıyordum dolayısıyla spesifik bir beslenme önermeyi doğru bulmuyorum çünkü uzmanlık alanım değil. Beslenme de çok kişisel bir durum çünkü bana tavuk iyi gelmiyor, başkasına da çilek…


Battaniye, yastık, kemer, yoga blokları gibi malzemelerin kullanımını destekliyor musunuz?
Destekliyorum, pozdan mahrum kalmaktansa destek almak her zaman tercihimiz. Zaten pratik yaparken de yukarıda bahsettiğimiz çeşitliliklere özen göstermeye gayret edip pozları desteklemeye ve modifiye etmeye özen gösteriyoruz. 


Kendi yoga yolculuğunla ilgili en büyük hayalin nedir?
Güney Fransa’da lavanta bahçemin içerisinde yoga salonumu açmak. O gün canım ne isterse onu pişirmek, İtalyan ailelerinde olduğu gibi büyük bir masa etrafında yemek, içmek ve deneyimlerimizi paylaşmak ve en önemlisi 100 yaşına da gelsem sabah uyandığımda yoga yapacak güce sahip olmak


Eğitim verdiğin yerin adresini ve iletişim bilgilerini paylaşır mısın?
Şu anda Soho House’da ders veriyorum. Orası üyelik sistemiyle çalışıyor dolayısıyla üye olamayanlar gelemiyor. Bunun yanında özel derslerim devam ediyor. Ayrıca home studiomu açtım. Ciddi ciddi derslere gelmek isteyenler bana baharcolakyoga@gmail.com ve baharcolakyoga instagram hesabımdan ulaşabilirler. 

https://www.instagram.com/baharcolakyoga/

Bu keyifli röportaj için çok teşekkür ederim
Ben teşekkür ederim bu tatlı ve samimi röportaj için.

Yorumlar